اهلا بكل اعضاء جروب ليك فى الرسم
اليوم درس تشويقى للفن عن المدرسه السيرياليه
السيرياليه تعنى الفوق واقعيه يعنى شئ فوق الواقع المدرسه دى بدايتها فى فرنسا وظهرت على ايد الفنان العظيم اندريا بريتون
طبعا السيرياليه فن الجنون المستوحى من الواقع اللى احنا بنعيشه بعكس المدرسه التجريديه اللى بتركز اكثر على تحليل الالوان وتاثيرها النفسى
فى المدرسه السيرايليه اخد الفنانين فيها الرموز الموجوده فى الواقع الموجود وتحويرها لاشياء غير واقعيه لاكنها مقبوله للعين منها مايعتمد على الخداع البصرى اللى بديك احساس الشئ ومع التركيز تجده اشياء اخرى ولما نيجى نشوف الفنان سلفادور دالى ولوحاته الرائعه
هنلاقيه بيقدم فكره موت الوقت ونهايته واستخدامنا للوقت فى ركوب السرعه
وعلشان كده المدرسه السيرياليه طول عمرها بتهتم بالمضمون مش بالشكل علشان كطده دايما بنشوفها غامضه
وعلى حسب ما سمعته عن المدرسه السيرايليه ان رؤيه الفنانين ايام الحرب للجثث واشلاء الميتين اعطت تاثير ليهم بان رؤيه التكوين المعتاد لجسم الانسان تناثر
وفكره الحرب غيره معانى كتير جواهم
وبالتالى لازم تغير طريقه تفكيرهم وخيالهم واسلوبهم فى المدرسه الكلاسيكيه
وانتقل رسم البورتريه من الرسم العادى لاخفاء الملامح زى ماعمل الفنان
سؤال يحير الجميع ليه اخفى الوجوه ليه خرج عن المعتاد فى الوحات بالرغم من قدرته على رسم البورتريه وليس هربا منه
وبالتحليل الفنى لباقى اللوحات
نلاحظ انه ما ققرش على رؤيته للمشاهد للوحه اعتمد على الشخص المرسوم ورؤيته تحت القماش انه مش شايف حاجه غير ضلمه
وبالتالى بيقولنا بالعربى (الحب اعمى)
او مرايه الحب عاميه
وقراءه تانيه بتقول ان اللوحه دى خرجت بعد وفاه والدته ومتها فى حادثه
ورؤيته لجثه امه ووجها مغطى بقطعه قماش
وفى الحقيقه ان ام الرسام رينيه مارغريت ماتت منتحره
ازاى اصبح المنظر ده مؤثر فيه لدرجه
ولما بيخرج من لوحته وبيروح للوحه تانيه
بالتالى تتعدد رؤيه المشاهد للوحاته وكيفيه تفسرها
رينيه ماغريت
فكره التفاحه وكيفيه التفكير فيها
وهنا بيقول الفنان رينيه مارجريت
"كل شيء نراه يخفي شيئا اخر، والانسان يتوق على الدوام الى رؤية ما يختفي وراء ما يراه"
اللوحه دى اسمها ابن الانسان وبالتالى هو بيستمد الرسمه من القصص الدينيه
لادم وخروجه من الجنه بسبب تفاحه
وهيه دى كانت الخظيئه
.................................................................
تابعونا فى الدرس القادم
اعمال سلفادور دالى مع الشرح والتحليل الفنى ليها
اليوم درس تشويقى للفن عن المدرسه السيرياليه
السيرياليه تعنى الفوق واقعيه يعنى شئ فوق الواقع المدرسه دى بدايتها فى فرنسا وظهرت على ايد الفنان العظيم اندريا بريتون
طبعا السيرياليه فن الجنون المستوحى من الواقع اللى احنا بنعيشه بعكس المدرسه التجريديه اللى بتركز اكثر على تحليل الالوان وتاثيرها النفسى
فى المدرسه السيرايليه اخد الفنانين فيها الرموز الموجوده فى الواقع الموجود وتحويرها لاشياء غير واقعيه لاكنها مقبوله للعين منها مايعتمد على الخداع البصرى اللى بديك احساس الشئ ومع التركيز تجده اشياء اخرى ولما نيجى نشوف الفنان سلفادور دالى ولوحاته الرائعه
هنلاقيه بيقدم فكره موت الوقت ونهايته واستخدامنا للوقت فى ركوب السرعه
وعلشان كده المدرسه السيرياليه طول عمرها بتهتم بالمضمون مش بالشكل علشان كطده دايما بنشوفها غامضه
وعلى حسب ما سمعته عن المدرسه السيرايليه ان رؤيه الفنانين ايام الحرب للجثث واشلاء الميتين اعطت تاثير ليهم بان رؤيه التكوين المعتاد لجسم الانسان تناثر
وفكره الحرب غيره معانى كتير جواهم
وبالتالى لازم تغير طريقه تفكيرهم وخيالهم واسلوبهم فى المدرسه الكلاسيكيه
وانتقل رسم البورتريه من الرسم العادى لاخفاء الملامح زى ماعمل الفنان
رينيه ماغريت
فى لوحته العاشقانسؤال يحير الجميع ليه اخفى الوجوه ليه خرج عن المعتاد فى الوحات بالرغم من قدرته على رسم البورتريه وليس هربا منه
وبالتحليل الفنى لباقى اللوحات
نلاحظ انه ما ققرش على رؤيته للمشاهد للوحه اعتمد على الشخص المرسوم ورؤيته تحت القماش انه مش شايف حاجه غير ضلمه
وبالتالى بيقولنا بالعربى (الحب اعمى)
او مرايه الحب عاميه
وقراءه تانيه بتقول ان اللوحه دى خرجت بعد وفاه والدته ومتها فى حادثه
ورؤيته لجثه امه ووجها مغطى بقطعه قماش
وفى الحقيقه ان ام الرسام رينيه مارغريت ماتت منتحره
ازاى اصبح المنظر ده مؤثر فيه لدرجه
ولما بيخرج من لوحته وبيروح للوحه تانيه
بالتالى تتعدد رؤيه المشاهد للوحاته وكيفيه تفسرها
رينيه ماغريت
فكره التفاحه وكيفيه التفكير فيها
وهنا بيقول الفنان رينيه مارجريت
"كل شيء نراه يخفي شيئا اخر، والانسان يتوق على الدوام الى رؤية ما يختفي وراء ما يراه"
اللوحه دى اسمها ابن الانسان وبالتالى هو بيستمد الرسمه من القصص الدينيه
لادم وخروجه من الجنه بسبب تفاحه
وهيه دى كانت الخظيئه
.................................................................
تابعونا فى الدرس القادم
اعمال سلفادور دالى مع الشرح والتحليل الفنى ليها